Monday, November 3, 2008

Mengenali Tukang Sihir ...

salam sejahtera, tulisan ini diambil dari buku Perubatan Islam : Menangkis kejahatan Makhluk Halus. Tulisan Sharhan Bin Shafie dan Fakhrul Ridzha Bin Abd. Rahman.
P/s :Anda harus meneliti aspek-aspek hukum syarak iaitu merujuk kepada orang yang ahli sebelum menerima bulat-bulat ulasan dari tulisan ini. Saya sendiri bukanlah orang yang ahli, cuma sekadar berkongsi maklumat tentang tajuk artikel ini.

Pengertian sihir mengikut pendapat Ibn Qudamah Al- Magdisi:
Sihir ialah ikatan, jampi dan perkataan yang diucapkan atau ditulis sesuatu yang mendatangkan kesan dan akibat terhadap tubuh orang yang disihir atau terhadap hati dan akal tanpa menyentuhnya secara langsung.

Maka dengan ta’arif ini dapatlah disimpul bahawa sihir adalah hasil kesepakatan antara penyihir dan syaitan, biasanya syaitan akan berjanji kepada tukang sihir bahawa penyihir mesti melakukan sebahagian perbuatan yang diharamkan atau hal-hal yang mengandungi unsur syirik. Sebagai imbalan bantuan syaitan terhadapnya untuk menyampaikan apa yang berkaitan dengan perkara yang diingininya.
Sekiranya anda melihat salah satu tanda dari tanda-tanda berikut ini pada salah seorang pengubat maka tidak diragukan lagi bahawa dia adalah tukang sihir. Tanda-tanda itu ialah:

1. Meminta sesuatu yang berupa bekas atau apa yang pernah dipakai oleh pesakit seperti kain, baju, sapu tangan dan sebagainya.
2. Menyuruh pesakit membawa haiwan dengan sifat-sifat tertentu untuk disembelih tanpa menyebut nama Allah; Adakalanya melumurkan darahnya kebahagian tubuh yang sakit ataupun mencampakkan sembelihan ke tempat yang sunyi (tiada penghuni).
3. Memberi azimat-azimat tertentu.
4. Membaca jampi serampah ke atas azimat itu dan menggunakan bahasa yang tidak difahami.
5. Menggunakan kain yang berbentuk empat segi didalamnya ada beberapa huruf atau nombor.
6. Menyuruh pesakit supaya tidak menyentuh air selama masa tertentu biasanya selama 40 hari.
7. Menyuruh pesakit supaya menghindari orang atau memencilkan diri selama masa tertentu dibilik yang tidak dimasuki sinar mentari.
8. Menyuruh pesakit untuk menanam sesuatu benda di dalam tanah.
9. Memberi pesakit sesuatu untuk dibakar dan disuruh berasap dengannya.
10. Dia membaca sesuatu yang tidak difahami.
11. Memberi tahu pesakit tentang namanya, negeri asalnya dan persoalan yang akan ditanyakan.
12. Menulis huruf-huruf pada potongan kertas atau pada tembikar berwarna putih dan menyuruh pesakit melarutkanya di dalam air dan meminumnya.


Itulah sedikit sebanyak maklumat yang dapat diapungkan dalam blog ini dengan harapan agar kita tidak terlalu taksub dengan kehebatan orang tertentu dalam perubatan Aternatif. Dengan mengenali sedikit sebanyak ciri-ciri tok bomoh ini, mudah-mudahan kita terhindar dari melakukan perkara syirik.

Jika anda ingin mengetahui ciri-ciri kena sihir atau berhubung dengan sihir saya boleh mengapungkannya dalam blog ini mengikut tulisan buku yang saya rujuk.

Wassalam.

2 comments:

NANAS said...

Saya pernah melihat seorang bomoh yang menggunakan telur untuk melihat orang yang menyebabkan seseorang itu sakit. Dalam telur itu kelihatan bayang-bayang hitam yang tidak jelas apabila ia dijampi oleh bomoh. Kata bomoh, itulah orang yang punya angkara menyebabkan seseorang itu sakit. Bomoh memberikan sebab seseorang itu membuat ilmu hitam kepada seseorang, seperti dengki dan sebagainya. Bomoh itu minta seseorang yang berhajat itu menyebut dalam hati nama orang yang dituduh melakukan ilmu hitam itu, dan kalau betul nama yang disebut itu maka bayang-bayang itu akan hilang dan begitulah sebaliknya.

Alangkah sedihnya kalau bayang-bayang itu hilau apabila kita menyebut nama seseorang yang hanya berdasarkan sangkaan kita sahaja, iaitu nama seseorang hamba Allah yang tidak ada kena mengena langsung. Bukankah ini menjadikan kita berburuk sangka terhadap seseorang yang namanya disebut.

Selepas itu, seorang pembantu bumuh minta supaya memasukkan wang sedekah (jumlahnya ditentukan) dalam akun GIRO milik bumuh tersebut.

Padamar Seri said...

Antara salah satu peranan syaitan ialah mewujudkan perasaan dendam dan buruk sangka antara manusia.

Jadi salah satu ruang untuk melaksanakan tugas itu ialah melalui Alam perbomohan. Iaitu dengan mencongak-congak siapa penghantar ilmu hitam itu atau siapa yang buat, tentunya syaitan akan menipu. Dan apabila manusia tertipu berjayalah kerjanya.

Pendokong Perubatan Islam tidak pernah mendedahkan apa-apa nama melainkan usaha-usaha untuk berubat dengan cara yang dibenarkan dan memohon syafaat dari Yang Maha Kuasa.