Thursday, November 6, 2008

Kisah Kemenangan Obama

Tahniah, Barrack Obama.
Semua orang tahu kisah kemenangan Obama sebagai suatu peristiwa yang amat bersejarah.
Tentunya intipati kemenangan itu bukanlah kerana siapa Obama itu tapi segunung harapan masyarakat Amerika untuk berubah. Dan Pastinya perjalanannya lebih berliku kerana Obama mewarisi 2 peperangan yang tak berkesudahan dan krisis ekonomi yang semakin menjerut mereka dan juga dunia.
Bukan kisah kemenangan Obama yang menjadi perhatian saya tetapi ada suatu contoh yang seperlunya diikuti oleh pemimpin kita di Malaysia ini.
McCain : Tahniah, saya akan membantu Obama dalam mengharungi cabaran US.
G. Bush : Tahniah, saya akan membuat proses peralihan kuasa dengan terbaik. Saya akan berkerja sama.
Obama : Tahniah McCain ....
Seluruh Rakyat Amerika, tanpa perbezaan bangsa merayakan kemenangan bersama. Tidak kurangnya emosi kegembiraan mereka juga terlakar di merata-rata dunia.
Bila saja keluar keputusan rasmi pilihanraya, para pemimpin menerima keputusan rakyatnya dengan penuh kehormatan dan menawarkan perkhidmatan sambil menyatakan sokongan. Redha.

Bukankah di negara kita berbeza? anda tau politik kita, yang satu pertikai yang satu lagi, sebelah sana persoal sebelah sini... dan macam-macam lagi. Dia begini si anu begitu ... ahhh politik kolot.. Itu aku punya.. ini bukan kau punya ...

Kan baik kalau pemimpin kita macam pemimpin mereka dalam peristiwa bersejarah ini, iaitu menerima kekalahan dengan bermaruah serta meraikan kemenangan dengan hikmah. Dan melihat politik sebagai perjuangan negara bangsa.

yaaaa...

Tapi tidak mengapa, kita boleh memulakannya, tiada perkataan terlambat dalam konteks ini.

Kita juga perlu berubah, kalau Obama bersama Rakyatnya melaung 'Yes, We Can'. 'Malaysia Boleh' rasanya lahir lebih dahulu.
Tiada pernah salahnya mempelajari ilmu walaupun hanya kisah negeri Amerika!.

Doa-doakanlah.




2 comments:

azlishukri said...

Obama akan mengalami tekanan - sebagai satu-satunya presiden AS yang paling kuat menerima tekanan.

Padamar Seri said...

Rasa-rasanya Obama akan menerima tekanan macam Pak Lah kah?..