Monday, November 24, 2008

Mampukah Pensiangan menjadi tsunami politik?

Terdetik jua dihati, apa bakal berlaku pada pilihanraya kecil Parlimen Pensiangan.

Berita semasa menunjukkan arus maklumat dan presepsi mulai surut tatkala membicangkan soal politik. Berita Pensiangan pun agak tidak begitu kelihatan didada-dada akhbar ataupun di kaca TV. Adakah keaadaan surut ini merupakan satu petanda bahawa satu tsunami politik akan datang melanda.

Media semasa lebih didominasi presepsi tentang rasuah dalam UMNO. Dan nampak gayanya orang UMNO kena menerima hakikat bahawa mereka telah menjadi sasaran bagi politikus-politikus kecewa dan juga menjadi bahan analisis para akademik serta menjadi bual bicara minda-minda kecil penulis Blog.

Perasuah Politik dalam UMNO bukanlah ahli UMNO tapi musuh UMNO. Tapi Empayar Politikus Rasuah telah hampir mendominasi UMNO.

Berbalik kepada Pilihanraya Pensiangan. Apa relevannya membicarakan soal Pensiangan. Apakah kesannya Pensiangan kepada arus politik negara?

Mungkin Pilihanraya DUN Sarawak akan berlaku pada pertengahan tahun hadapan ada kaitannya. Mau-tidak-mahu Pensiangan mesti diambil berat.

Realiti Pensiangan ialah kawasan ini adalah kawasan pedalaman kategori luar bandar yang mana soal pembangunan bukanlah satu aspek yang boleh dibanggakan. Kalau Tsunami Politik Mac 2008 berlatarbelakangkan pengundi muda, isu urbanisasi ataupun kisah orang bandar, tentunya Pensiangan adalah sebaliknya. Dan berbicara tentang Sarawak tentunya banyak kawasan berkongsi kategori dengan Pensiangan. Tentu ternampak relevannya Pensiangan. Sentimen orang kampung.

Ada juga kedengaran cakap-cakap mengatakan akan ada ramai calon bebas akan bertanding di Parlimen Pensiangan dengan tujuan memecahkan undi. Apakah ini akan terjadi? Adakah ini satu tindakan bijak? Kalau ini benar, kesian sekali orang Pensiangan. Mereka bakal dipermainkan lagi oleh orang politik. Strategi politiklah katakan.

Dan lagi....

Akan berduyun-duyunkah orang luar berkampung di Pensiangan?. Satu scenario yang cukup menarik untuk ditunggu.

Apa-apapun, orang Pensiangan kena bijak kali ini. Mudah-mudahan Pensiangan menjadi terkenal. Paling tidak pengusaha Produk pelancongan harus bersedia untuk dikenali dan membuat persiapan untuk menerima publisiti yang amat bernilai.

Kepada pengusaha bot, peniaga makanan, penyedia kemudahan pengangkutan, pengusaha-pengusaha kraftangan, bersedialah untuk menuai laba secara halal. Jangan lepaskan peluang ini rebutlah sedikit tumpahan ekonomi yang datang kepada anda semua sebagai satu rahmat yang mungkin hanya datang sekali ini saja.

Penduduk-penduduk sekitar pekan Sook dan Nabawan, hiasilah rumah-rumah anda dan lekatkanlah Papan Tanda " Home Stay : RM50 satu malam ". Mudah-mudahan anda akan terbiasa menjadi penyedia perkhidmatan ini.

Ketua-ketua Kampung dan Pengerusi JKK serta ketua-ketua cawangan parti politik, masing-masing senaraikanlah 100 permintaan dan projek dari sekarang. Binalah Pensiangan.

Akhir sekali, pesanan saya kepada orang Pensiangan, jangan jadi hamba Perasuah tapi mintalah pembangunan sebanyak mana kamu rasa ahli politik telah terhutang kepada kamu.

No comments: