Friday, November 7, 2008

Perhimpunan Gerakan mansuhkan ISA

Salam sejahtera,

Mudah-mudahan lebih ramai masyarakat dalam Malaysia ini masih waras dan rasional dalam menghadapi apa jua permasalahan yang dihadapi dalam negara kita ini.

Melalui TV Pas, saya menonton satu sidang media Gerakan Mansuhkan ISA (GMI). Bukan menyalahkan TVPas. TVPas adalah satu medium yang patut kita berterima kasih, sekurang-kurangnya kita mendapat maklumat berimbang.

Persoalannya.... Perhimpunan GMI.
Kenapa perlunya perhimpunan ini mau diadakan ..... dan lagi kenapa Tahun hadapan sekitar Mac 2009.

Dari perencanaan ini saya menyedari bahawa terdapat satu maksud tersirat yang menggunakkan satu isu tersurat yang memangnya sedang hangat.

Eh.. E eehhh , apalah jadi dengan Malaysiaku ini: rakyat sering diperkuda, diperguna walaupun mereka telah menunaikan amanat mereka pada mac 2008.

Cukup-cukuplah, dari mengadakan perhimpunan besar-besaran ada lebih baiknya menumpukan macammana untuk membantu negara ini supaya roda ekonominya terus berputar membasahkan tanah-tanah yang semakin gersang, kegersangan,yang menggambarkan kesukaran yang bakal kita tempuhi pada 2009.

Sedarlah, semakin kita menyemarakkan api pemberontakan semakin menyala api kebencian. Berhujahlah dengan petah, laksanalah dengan berhemah, gunalah pendekatan ini dengan penuh istiqamah.

Secara peribadi saya tidak percaya kepada gerakan perhimpunan seperti ini akan memberikan kebaikan kepada kita semua melainkan ianya disertai 27 juta rakyat Malaysia. Sedarlah apa guna ahli parlimen kita, diundi, disanjung, dipuja kalau bukan untuk berhujah secara ilmiah untuk mencari jalan penyelesaiannya daripada kerja mereka hanya menuding-nuding jari mencari siapa yang salah. Terkadang tersenyum juga melihat telatah mereka di Dewan yang mulia. Ada yang mau jadi hero. Kosong.

Sudah-sudahlah, sebenarnya semua rakyat Malaysia tiada seorang pun seharusnya perlu masuk ISA kalau mulutnya berkata-kata hikmah, berdasarkan hujah yang benar dan bersungguh, tingkahlakunya penuh tertib dan akalnya sentiasa basah disirami ilmu yang bermanfaat untuk bangsanya.

Insaflah,
Jangan jadi hero yang kononnya demi si miskin, tapi ada maksud untuk tertentu, apa lagi pada dasar kepentingan tertentu yang secara medianya dinafikan.

Pernahkah ada si miskin masuk ISA melainkan manusia-manusia yang celupar mulutnya, geragas lakunya. Mungkin ada yang tidak bersalah, tentu ada saja tersilap langkahnya. Dan yang pastinya, TIADA SIAPA YANG BOLEH MEMBERI SYAFAAT TANPA IZIN YANG MAHA BERKUASA!

Tiada pernah ada dalam sejarah satu kedegilan manusia dimusnahkan dengan cara pemberontakan jalanan melainkan timbulnya dendam, yang akan meneruskan permusuhan.

Tidak apa, Hari ini hari kamu, esok hari aku. Itulah bisikan hati-hati yang kalah. Tinggal masa yang menentukannya. Bisik Syaitan di sebelahnya.

Semua orang memang tidak suka ISA, tapi biarkanlah orang yang telah diberi amanah memikir dan mengatasinya. Janganlah rakyat dibawa-bawa, yang rata-ratanya insan-insan malang yang kecewa hatinya, tertekan kehidupannya. Ya.. angkara sebilangan penguasa yang serakah nafsunya. Tapi letakkanlah sedikit harapan, kerana diantara yang berkuasa itu ada jua insan-insan yang boleh kita sandarkan harapan.Kita Kesiankanlah diri kita dan rakyat kebanyakkan.

Pada jiwa muda yang baru ingin berjuang mindanya. Ingatlah hai kawan-kawan ku, tiap-tiap sesuatu perjuangan itu terpapar dihadapannya setinggi gunung cabaranya, selautan api keperitannya. Tiada yang glamour. Yang muda, seperti aku, jom kita bermula dengan sekecil-kecil perkara tapi dengan istiqamah. Pasti kita mampu jua menyumbang.

Cuba-cubalah berikhtiar dan berfikir macammana hendak membantu masyarakat marhean ini untuk terus hidup dengan aman dan sejehtera.

Entahlah apa akan jadi dengan bangsa ku, esok, setelah parah dan hanya tinggal sejengkal nafas barulah sedar bahawa jalan perdamaian itulah langkah terbaik walaupun sikap kita lebih cenderung jadi pembantah.

Sebagai masyarakat umum yang juga berhak menyuarakan pendapat, saya amat berharap kepada semua pemain-pemain politik, ingat-ingatlah masyarakat dibawah masih ramai yang tidak tahu apa-apa, dan janganlah tiba-tibakan mereka porak poranda.

Akhir sekali dan tentunya bukanlah yang terakhirnya , saya berpendapat, selagi sesuatu isu itu ingin diselasaikan tanpa mengikut landasnya, apatahlagi kalau ada baju-baju politik berkepentingan sebagai pendokongnya dan bertindak bersama maksud yang tersirat, Sesuatu pasti akan berlaku. Permainan terikat dengan masanya. Main bola pun 90 minit sahaja.

Kata orang menyesal kemudian tidak berguna.

Kepada NGO, NGO semua ..... insaflah . mana PERKASA, Mana GMI kah, BERSIH kah atau mana-mana dan siapa-siapa saja. Cukuplah. Jom kita tolong gerakan roda ekonomi yang tersekat, kalau kempis, kita pamkan angin, kalau terkubur dilumpur, kita sorong, kalau ber'tagar'', kita beri pelincir. Gunakanlah tulang berkerat-kerat ini untuk bersatu. dan yakinlah bersatu dalam kepelbagaian itu suatu nikmat.

wassallam.

No comments: