Friday, October 24, 2008

Perkataan yang baik umpama benih

Hari ini aku mendapat lagi satu perumpamaan yang cukup memberi panduan.


Perkataan yang baik. Ya perkataan yang baik umpama biji benih yang boleh memberikan hasil yang amat berguna.

Bayangkan saja apa bila biji benih ditanam dan dijaga dengan tekun, tentu ia akan bertunas seterusnya tumbuh menjadi pepohon yang menghasilkan buah. Dan buah itulah hasilnya, boleh dijual, dimakan ataupun disedekahkan kepada yang memerlukan.

Begitulah kehebatan perkataan yang baik. sebaliknya, perkatan yang tidak baik seumpama benih yang tidak akan mendatangkan kebaikan malahan tentu akan menghampakan jika ia ditanam lalu menghasilkan buah yang beracun pastinya akan memudaratkan kehidupan.

Bukan maksudnya pokok beracun tidak berguna, tapi dalam konteks pemakanan asas kehidupan manusia tentunya tidak baik. Atau lebih kepada makanan akal. Perkataan adalah menunya dan perkataan yang baik tentulah baik khasiatnya.

1 comment:

KADAYAN BANTING said...

Perkataan yang baik umpama benih. Untuk itu, kita perlu sentiasa bercakap kepada anak-anak kita dengan perkataan yang baik-baik. Sejak dari lahir lagi patutnya kita tanamkan perkataan yang baik-baik kepada anak-anak kita. Apabila anak kita lahir kita azankan supaya perkataan yang pertama didengarnya adalah perkataan yang baik-baik.