Thursday, October 16, 2008

UMNO, ^%^&*((**&^^$#$%0 :) :( :p ?????

Salam Sejahtera,

Ketika ini mau-tidak mau, kehangatan pemilihan dalam UMNO mengisi bual bicara dimana-mana saja ...

Ramai yang memberi pendapat ,itu ini, begitu begini, kalau dia menang ... kalau kalah , ya ... kepelbagaian pendapat itu baik untuk kita ... yang penting janganlah pendapat itu lari dari konteks keadilan dan kebenaran...

Saya juga turut berminat untuk melihat kemungkinan-kemungkinan atau pun output yang bakal berlaku ekoran kehangatan suasana pemilihan Umno. MCA juga dalam suasana pemilihan, tapi saya nak fokus dalam Umno, sebagai Parti Utama dalam BN kerana mau-tidak mau ia sedikit sebanyak akan menyentuh kehidupan kita di Malaysia Ini.

Setujukah anda kalau saya mengatakan bahawa seolah-olah ada satu macam polar kumpulan dalam pertandingan umno kali ini dan seolah-olah macam ada aliran legasi kekeluargaan. Nampak unik tapi pelik dalam suasana demokrasi.

Pertama, round permulaan nampak gayanya Kumpulan A mula nampak lebih menyerlah dari Kumpulan B. Tapi dalam politik, selagi masa belum tamat, tiada siapa boleh memberi jaminan kemenangan pada satu-satu individu mahupun Kumpulan.

Adakah 'orang kita' masih belum bebas memilih calon yang benar-benar layak untuk jawatan tertinggi ataukah benar pendapat ' like father like son' . Atau akan mengalirkah kebijaksanaan seorang bapa kepada anaknya?

Apakah risiko bertanding dalam kumpulan?.. ya mau tidak mau kita kena akui bahawa berkerja dalam kumpulan yang sehati sejiwa adalah lebih baik bagi sesetengah orang. Tapi ada juga golongan yang suka kawan yang suka kritik sebab golongan ini percaya bahawa kebenaran itu manis walaupun jalannya pahit.

Apa yang pasti ialah mungkin saya nampak sedikit sinis kerana mungkin calon yang saya nampak ke'kepimpinan'nya lebih banyak yang tenggalam dari yang timbulnya ataupun saya mengandaikan bahawa 'orang kita' lebih suka 'bos' yang popular dan glamour, dan juga teori siapa lebih dulu. Dan kalau lah 'terkenal' menjadi sebab atau asas terpilihnya seseorang itu... rasanya Umno tidak akan kemana. Pi Mai Pi Mai Tang tu juga. Dengar-dengar cakap ada juga politik tut... tut.... Entahlah tidak berani cakap, al maklumlah Keadilan zaman ini, kebenaran bukanlah matlamat.

Dan Lagi, kenapakah 'Orang Besar Umno' tidak berani menggunakan kaedah Pemilihan Kelas Pertama sedangkan seringkali menuduh rakyat mempunyai pemikiran Kelas Ke Tiga. Pemilihan Kelas Pertama, ya ... seperti debat terbuka secara ilmiah supaya rakyat tahu siapa mereka, apakah kelebihan mereka, ilmu apa yang mereka ada... dan .........yang lebih penting, apakah gagasan mereka ... dan ...etc.

Lagi dan lagi, tiada sesiapa berani mengubah cara, tak bolehkah Sistem Kuota ditebas agar demokrasi benar-benar pada landasannya. Mungkin juga ada orang takut akan adanya perpecahan dalam Umno. Tapi teori perpecahan biasanya wujud pada jiwa yang hanya inginkan sesuatu tapi bukan pada jiwa yang ingin memberikan sesuatu. Atau masih segarkah semangat perjuangan dalam jiwa yang ketakutan ini.

Dalam konteks ini :
Perubahan perlu dilakukan dengan menghilangkan kerisauan-kerisauan 'orang lama' agar permintaan 'orang baru' dapat dipenuhi. Inilah namanya penyesuaian.

Tak payahlah ulas panjang , cuma ingin mengingatkan, kalau benar wujud kumpulan A Kumpulan B sila pastikan outputnya = AB , jika tidak, outputnya pasti =BC . Paham-paham sajalah, ada orang cakap-cakap, ada orang jeling-jeling, dalam seribu patah perkataan mungkin ada separuh benar dan separuh kurang tepat, ataupun separuh kurang tepat separuh benar. maksudnya tetap ada kemungkinan..?


Yang minat kongsi pendapat tu silakan ...



2 comments:

abangdamet said...

Saya setuju pandangan saudara... Bagaimanakah kita mahu mengharapkan kewujudan rakyat yang punyai minda kelas pertama.... sedangkan minda para pemimpin kita pun belum keluar daripada minda kelas ketiga...???

KADAYAN BANTING said...

Kepelbagaian itu sebenarnya satu keistimewaan yang tidak ternilai harganya.