Wednesday, September 17, 2008

Amalan demokrasi secara mutlak hanya akan mengundang anarki.

Sistem demokrasi yang kita amalkan hari ini bukanlah satu sistem berkerajaan yang serba lengkap sebab walaupun sistem itu sendiri telah berevolusi sejak tamadun Greek lagi, namun masih ada cacat cela di sana-sini.

Jadi adalah penting kita mengamalkan Demokrasi itu dengan acuan kita sendiri kerana Demokrasi secara multak akan hanya menjerumuskan kita ke lembah kekacauan , dimana ketika itu hilangnya kawalan kerajaan terhadap situasi dalam negaranya, ataupun dipanggil anarki.

Situasi kita hari ini telah menghampiri limit keberkesanan sistem demokrasi apabila keadaan hampir kepada 50-50 iaitu kekuatan Kerajaan dan Pembangkang pada kedudukan cukup-cukup makan. Apa akan jadi kalau tiada toleransi berlaku dalam keadaan ini. Bukankah kita telah menyaksikan Cerita Mugabe dalam diari Zimbabwenya. Apakah pelajaran yang kita boleh baca dari kisah Mugabe ini.

Jadi sebelum apajua yang berlaku atau pun ''Makhluk'' bernama Anarki ini tiba dinegara kita, Sesuatu harus dilakukan agar Malaysia ini terus dalam lingkungan keamanan. Justeru itu, semua rakyat harus tenang, harus sabar dan percaya bahawasanya Perpaduan itu adalah harta yang paling mahal yang kita ada. dan yakinlah yang benar itu manis walaupun laluannya biasanya pahit dan ianya selalu datang lambat.

No comments: