Thursday, September 11, 2008

Alahai 'In - Bias Group' masih ada dalam diri aku rupanya!

Alahai ....(baca ikut irama dangdut Datuk M. Daud Kilau)..
Ingatkan aku ni bukan seorang racist, tapi mimpi aku malam tadi menunjukkan aku sebenarnya masih racist walaupun aku berusaha menanamkan dalam diriku supaya melihat semua orang itu adalah sama tanpa melihat ia dari bangsa apa , dari sudutmana dia datang ataupun dari kelompok mana...

Dalam baring-baring menunggu sahur tu sempat juga aku berfikir kaitan Racisma dan psikologi In-Bias Group. Antara 'finding'yang aku dapat ialah :

1. Rupanya setiap manusia tu tetap ada sikap 'in-bias group'nya sendiri cuma masih ramai diantara mereka mempunyai kawalan yang amat baik terhadap penzahirannya.

2. Tindakbalas spontan akan berlaku kalau ada orang lain yang menggegarkannya. Atau kataku " Sleeping monster " dalam diri kita.

3. Ini bermaksud semangat perkauman, semangat kekumpulan, semangat kekampungan, kedaerahan atau apa-apa semangat ke "a".. ke "e"..ke "z".. tidak boleh dihapuskan sama sekali tapi buleh di'toleransi'kan. Makanya kalau hilang sikap toleransi dalam diri manusia, nah tulah wujudnya sikap berburuk sangka antara sesuatu kelompok dan jadilah pertengkaran yang tidak perlu. Kekadang terbawa-bawa ke dalam sesuatu masyarakat sehinggakan menimbulkan kekacauan dan kegusaran.

Kesimpulannya :

Bersangka baiklah kita keatas semua manusia. dan dalam konteks kita, jadikanlah kewargnegaraan kita sebagai Group kita agar kita sentiasa melihat Rakyat Malaysia itu sebagai sebahagian dari kita. Mudah-mudahan kita aman bahagia...

No comments: