Wednesday, September 17, 2008

10 Negara Ekonomi Terbesar di Dunia Pada Tahun 2020 mengikut perkiraan Bank Dunia pada Tahun1995

Maklumat ini dipetik daripada ucapan Tun Dr. Mahathir semasa menyampaikan ucapannya di Persidangan Antarabangsa atas tajuk Masa Depan Asia, Tokyo Japan, 19 May 1995.

"...Bank Dunia telah membuat perkiraan bahawa pada tahun 2020, Negara China akan menjadi kuasa ekon0mi terbesar di dunia, 40 peratus lebih besar daripada negara ekonomi kedua terbesar iaitu Amerika Syarikat.

Dan yang perkara yang juga agak mengejutkan ialah 6 daripada 10 negara ekonomi terbesar dunia adalah merupakan negara dari Asia. Selain dari China, tempat pertama, Jepun akan menduduki tempat ke 3, India nombor 4, ke 5 ialah Indonesia, ke 7 Korea Selatan, Thailand akan menduduki tangga ke 8 manakala Taiwan tempat ke 10. "

Padamar Kata :

Persoalannya dimana kita pada Tahun 2020, Sudah majukah kita atau masih membangunkah kita, dan lagi andaikata Kita sudah maju ketika itu, sudah pasti Indonesia lagi maju berdasarkan unjuran Bank Dunia pada ketika itu(95). Makanya pergantungan kita terhadap guna tenaga dari negara asing harus diurus dengan baik agar nanti kita tidak terlalu bergantung kepadanya untuk pembangunnan negara kita. Yang pasti ketika itu, pekerja-pekerja Indonesia dan India tentu sibuk membangunkan negara masing-masing.

Wassallam.

No comments: