Thursday, January 8, 2009

Cabaran ekonomi kita ialah sikap 'Wait and see'

Tunggu dan lihat adalah salah satu falsafah dalam bidang pelaburan. Tunggu dan lihat adalah merupakan satu ''tindakan berjaga-jaga'' bagi pihak yang bermain dalam dunia pelaburan dan perniagaan untuk mengelakkan kerugian. Jika boleh untung, baru melabur jika tidak buat apa yang patut.

Tidak pernah ada salah mengamalkan sikap tersebut, namun sebagai masyarakat yang bertanggungjawab, sektor swasta terutamanya, harus mengambil pendirian untuk melakukan 'khidmat negara' kali ini supaya ekonomi kita tidak terus merundum, jika tidak pastinya masa depan ekonomi kita juga akan terjejas seterusnya mendatangkan kesukaran kepada masyarakat umum. Khidmat negara yang diperlukan ialah meneruskan pelaburan tetapi dengan langkah bijaksana dan penuh kesungguhan untuk mencari jalan penyelesaian ataupun kaedah untuk mengatasi apajua halangan sesuai bagi operasi dan kondisi perniagaan masing-masing.

Biar kali ini kita susah sikit, yang penting masa depan kita tidak terjejas.

Jika kita melihat kepada asas dan strategi ekonomi kita, cukup meyakinkan, tapi permasalahan seperti sikap tunggu dan lihat menjadi salah satu halangan dalam merencanakan strategi kita menghadapi kemelut kemerosotan ekonomi yang bakal kita tempuhi.

''Wait and see'' berkaitan rapat dengan soal keyakinan. Jadi saya cuba bawakan apakah kelebihan kita dalam sudut ekonomi mudah-mudahan ia menimbulkan keyakinan kepada kita untuk terus bertindak sesuai dengan kapasiti masing-masing.

1. Kita tidak terlalu bergantung kepada eksport walaupun penurunan kadar eksport akan sedikit sebanyak memberikan tempias kepada kita. Ini kerana hampir 70 peratus ekonomi kita dijana oleh ekonomi domestik kita sendiri. Kalau eksport jadi masalah, salah satu cara kita mengatasinya ialah mengurangkan import. Belilah barangan keluaran tempatan. Barangan buatan Malaysia.

2. Struktur ekonomi kita telah berubah kerana pengajaran krisis kewangan 1997. Perbankkan kita masih mantap, malah kemajuan kita dalam sektor kewangan Islam amat membanggakan. Perbankkan Islam salah satu contoh antara penyelamat ekonomi kita.Pinjaman melalui Perbankkan Islam adalah berdasarkan kapasiti aset sesuatu entiti perniagaan, maka ia boleh mengambarkan nilai sebenar sesuatu perniagaan. Iaitu produktivitinya mampu dikenalpasti secara lebih tepat. Berbeza dengan amalan perbankkan konvensional dimana terdapatnya ruang untuk manipulasi oleh sesetengah pihak yang tamak dan jahat, tambahanlagi sistem ini membenarkan ia dilaksanakan berdasarkan presepsi. Jadi ada baiknya sistem kewangan Islam terus kita amalkan, pelajari dan perbaiki sehingga mencapai seperti yang dikehendaki oleh sistem itu sendiri. Sistem ini memberi nilai keadilan dalam perniagaan.

3. Kita bukannya 100 peratus mengamalkan falsafah ekonomi kapitalis. Ekonomi kapitalis tidak membenarkan langsung campurtangan kerajaan. Kerajaan kita di Malaysia masih mempunyai peranan dan tanggungjawab dalam operasi ekonomi kita. Melalui tanggungjawab inilah sektor ekonomi kita mampu bertahan kerana jika kita sebut kerajaan tentunya ia melibatkan rakyat. Maknanya rakyat turut terlibat dalam menentukan jatuh bangunnya ekonomi kita. Sebagai contoh, ketika krisis mata wang 1997, kerajaan terpaksa membuat 'bail out' kepada beberapa syarikat, terutamanya syarikat berkaitan kerajaan demi untuk mengelakkan ramai pekerja kehilangan pekerjaan. Jika tahap penggangguran tinggi, ia juga merupakan salah satu sebab untuk ekonomi kita terus merudum. Jadi disinilah peranan kerajaan iaitu memberi bantuan dimana perlu demi kepentingan rakyatnya.

4. Kita bukan negara malapetaka. Syukur kepada Tuhan yang Maha Penyayang lagi Maha pemurah. Malaysia dianugerahkan bumi yang subur. Berbilang bagi kita bukan bermakna berpecah. Berbilang bagi kita adalah suatu nikmat. Bukan saja masyarakat kita berbilang kaum, agama dan budaya malah ekonomi kita juga turut berbilang. Kita ada sedikit minyak dibawah tanah, diatas tanah. Kita ada air yang banyak, dikelilingi lautan, bumi penuh kehijauan hutan.Dan banyak lagi. Berbilang juga bermaksud pelbagai. Dalam konteks ini, kepelbagaian ekonomi kita juga turut menjadi satu faktor untuk kita terus bertahan. Soalnya hanyalah bagaimanakah kita harus merencana dan mengatur strategi supaya sumber ekonomi perbagai ini dapat kita urus dengan sebaik-baiknya. Kalau perpaduan menyebabkan kita makmur, tentunya kesepakatan dalan tindakan menghadapi permasalahan ekonomi juga mampu menjadikan kita turut makmur dalam ekonomi.

Jadi sebagai rakyat, kita perlu akur dan menyokong apa jua strategi pihak kerajaan dalam menghadapi permasalahan ekonomi semasa. Kita ulangi kejayaan kita dulu dalam menempuh apa jua kesukaran di masa lalu. Jawapannya kita mesti bersatu. Soal politik belakang kira. Cukup masa kita nilai semula.

5. Menurut falsafah ' setiap kesukaran disertai kemudahan', saya amat yakin, jika kita ikhlas pastinya kita memperolehi kemudahan. Bukan ingin memuji rakyat sendiri, tapi itulah sikap kita suka membantu orang lain. Mangsa tsunami kita bantu, Darfur kita menyumbang, pendek kata, bila ada saja berlaku kesusahan dan kesukaran sekitar dunia ini, kita pasti ada disana untuk membantu. Nah ini satu lagi asas keyakinan untuk kita terutamanya pihak swasta untuk mengurangkan sikap 'tunggu dan lihat', pihak swasta kita cukup terkenal dengan sikap pemurahnya. Jadi ketika membantu orang yang susah, tentunya ia juga satu kesukaran kerana kita terpaksa mengurangkan sedikit kelebihan kita demi untuk kemudahan orang lain. Pasti ini mendapat perhatian oleh Yang Maha Kuasa. Tuhan Yang Maha Pemurah. Jadi yakinlah jika kita bertindak untuk melabur dengan niat untuk menyelamatkan ekonomi kita, ia juga satu kesukaran, tapi tetapkanlah keyakinan bahawa kesukaran itu kelak pasti akan mendatangkan kemudahan dan kesenangan.

6. Kita tidak perlu bergantung kepada acuan orang lain untuk mengurus ekonomi kita. Kita ada acuan kita sendiri kerana ekonomi sesebuah negara tidak akan pernah sama. Pasti berbeza. Maknanya kita kena yakin bahawa kita mampu mengurus ekonomi kita mengikut acuan kita sendiri. Ter'eksperimen' ketika 1997 sebenarnya memberikan kita petunjuk bahawa tiada lebihnya pakar luar terutamanya dari barat berbanding dengan pakar kita. Justeru itu yakinlah kita boleh, Malaysia pastinya boleh.

Belilah barangan buatan Malaysia. Apa jua rancangan kerajaan kita patut sokong, kita tidak mampu untuk berpecah ketika ini. Biarkan politik kekal sebahagaian daripada negara kita, dan jangan biarkan politik mendominasi negara kita. Apatahlagi ia menyebabkan kita berpecah. Masyarakat yang bertamadun tidak menilai hanya berdasarkan presepsi semata-mata, tapi berusaha keras mencari kebenaran bagi memastikan kemakmuran ini kekal menjadi anugerah kepada kita.


Wassallam.

No comments: