Monday, December 22, 2008

Ah Tik

Baru-baru ni aku berkesempatan bercuti di Labuan, rumah mak Mertua. 1 minggu. Sebelum itu, fikiran agak sedikit melayang-layang memikirkan aktiviti yang perlu aku jalankan semasa bercuti tersebut. Tapi Alhamdulilah banyak pemerhatian dapat dibuat. Tengok matahari terbenam, mandi laut, tengok burung, melawat perpustakaan ikan. Menghadiri Kenduri 'bersunat' anak sepupu aku sambil-sambil menjadi 'guide' kepada keluarga dari kampung ber'shopping'. Seronok dan bermanfaat.

Kalau cerita tentang Labuan, banyak kisah yang menarik boleh dikongsi. Kata orang tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat belajar. Apalagi tempat kelahiran isteri tercinta.

Labuan memang indah, bunga-bunga hiasan landskap cukup menarik cuma kalaulah kerajaan prihatin sikit dengan kampung aku yang belum ada air paip, ambik sikit dari peruntukan untuk penyelenggaraan dan kos bunga-bunga hiasan jalan tu bolehlah bagi orang kampung aku merasa nikmatnya bermandikan air paip. Kata kawan-kawan di sana, kos untuk 'lanscaping' lebih kurang 5 juta setahun. Itu aku tidak tahu, tapi itulah jawapan salah seorang kawan di sana.

Banyak lagi ... Arak , rokok, memang murah. Tapi heran juga, pelancong tidak lah ramai kelihatan, tapi kedai menjual arak agak 'ramai' pulak. Kenapa? entahlah anda fikir-fikirkan sendirilah. Malas aku mencipta presepsi.

Oppss.. sebenarnya aku mau mengisahkan tentang seorang pakcik bernama Lim Boon Tik, Tokeh Kedai Runcit, kami pelajar-pelajar Asrama Yayasan Sabah Labuan biasa memanggil beliau Ah Tik.

Entah kenapa teringin sangat melawat Ah Tik, mungkin aku ingin mengimbau zaman remaja, zaman persekolahan dulu-dulu. Sayu juga. Asrama Yayasan Sabah yang dulunya meriah kini telah menjadi kawasan yang dipenuhi lalang. Sungguh malang. Sedih pun ada. Disitulah kami, anak-anak kampung menimba ilmu. Apapun terima Kasih Yayasan Sabah. Dan Kedai Ah Tik bersebelahan dengan Asrama kami. Ah Tik cukup baik, petah berbahasa Melayu loghat Brunei. Disitulah kami berbelanja, beli keropok dan sedikit keperluan asrama. Kadang-kadang kami makan maggi di sana. 'Time' dulu makan maggi memang best. Sedap. Mungkin wang saku tidak banyak tu yang menyebabkan maggi tu sedap. Cap Indomie lagi.

'Tik apa khabar?
'Khabar baik ... lama inda(tidak) jumpa...apamacam..
'Beginilah Tik, Ah Tik masih ingat saya lagi ka?...
'Mana boleh lupa ....Sekarang kau sudah jadi pegawai ka...
Tidak la Tik, Kerja biasa ja....

Kami terus sembang ...sambil minum Cola, macam-macam juga cerita kami sambil Ah Chai adik kepada Ah Tik senyum dan sekali-sekala mendengar perbualan kami. Ah Chai memang pemalu tapi hensem macam pelakon Hong Kong.

Dijadikan cerita, Ah Tik masih seperti dulu, begitu juga Ah Chai. Ah Tik dengan fesyen seluar pendeknya, tanpa baju ... perutnya juga seperti dulu. Besar. Tapi sedikit kurus.

Susunan barang dikedainya tetap sama, rak, kaunter, lokasi bagi jenis-jenis barangannya juga sama. Pendek kata Ah Tik dan Kedainya terlalu hampir sama seperti kali terakhir aku belajar di Labuan ,1993. 15 tahun dulu. Yang berubah cuma anak-anaknya sudah besar.

Agak terkilan juga dihati, kenapa Ah Tik tetap begitu, sekurang-kurangnya kedainya bertambah maju kah , lebih moden kah. Apakah kemajuan Labuan tidak menjanjikan apa-apa bagi Ah Tik. Kesian Ah Tik. Kami ramai yang telah berubah, sekurang-kurangnya ramai yang telah mendapat pekerjaan yang agak baik.

Mungkin anak-anak Ah Tik akan merubah keadaan Ah Tik.
Sopan santun Ah Tik dan keluarganya tetap jadi kenangan.

Kalau anda ingin tau, orang cina Labuanlah antara yang paling peramah, aku tau sebab semasa belajar merekalah banyak membantu aku, sekurang-kurangnya kini aku bolehlah hidup dengan gembira. Syukur. Bagi anak kampung seperti aku, ini adalah satu pencapaian.

Apa pun. Thanks Ah Tik nanti kita sembang lagi.

1 comment:

Orang Sabah said...

Akupun bekas pelajar YS tahun 1981. Belajar di SK Pekan Satu. Darjah enam masa tu. Tingkatan satu YS hantar belajar kat semenanjung.Selalu panjat pagar dan curi buah tampoi. Asrama tu dah tak ada lagi?